Saturday, 19 October 2013

Ikan Pekasam Lenggong

Sapa penah makan ikan pekasam? 

Saya adalah salah seorang peminat ikan pekasam....rasa dia lebih kurang mcm ikan masin tp isinya tidak terlalu kering bila digoreng dan rasanya masin dan sedikit masam...kalo mkn dgn nasi yg panas mmg terangkat laaa...hehe

Ikan pekasam nih byk terdapat disebelah utara..dikebanyakan negeri kedah dan perak...kalo di kampung saya lenggong... memang terkenal dgn ikan pekasam nih..

Haaaa...nih rupa ikan pekasam yg dh siap packing...

Tiap kali balik kg..mmg saya borong buat stok kt umah...huhu

Macam mana cara nak masak?
Ingat dulu ada sorang member beli ikan pekasam dia basuh dahulu sebelum goreng...mcm ikan masin yg selalunya kita bilas dulu dgn airkan...bila saya ckp tk payah basuh tergelak besar dia..

Sbb tuh ikan pekasam nih dia packing kemas agar sentiasa bersih...jadi bila dh beli panaskan minyak teruskan ajer goreng dgn serbuk2 perapan sekali..bila dah agak garing...angkat dn ketepikan. Kemudian hiris bwg merah, bwg putih, bwg besar dan cili padi/cili merah/cili kering...goreng hirisan nih sehingga agak2 garing..angkat dan tabur atas ikan pekasam yg dh digoreng tadi...

Nih gambar yg dh siap digoreng...


Kalo yg belum pernah mencuba boleh la cuba sekali...mana tahu kot2 boleh jadi mknn peberet anda jugak..:)

9 comments:

  1. Sedapnya Ida...OKje mmg suka adik beradik ikan kering ni... kecur dah air liur ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis penah mkn tk? Kalo belum meh la cuba..kt umah saya masih ada stok..

      Delete
  2. nampak sedap je nie...thank follow blog cik akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tima kasih gak sbb jd follower...saya baru jer berjinak-jinak..huhu. Penah mkn tk ikan pekasam nih?

      Delete
  3. PCL memang peminat ikan pekasam...balik Sp metsi cari punya..dap !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo org utara mesti minat ikan pekasam...:)

      Delete
  4. ikan pekasam lenggong memang terbaik! Selalu jugak borong bila blk lenggong :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya lahir di Lenggong. Cucu Hj Yahya kg ULu Lenggong.

      Delete