Tuesday, 1 October 2013

Nak kurus!!!

58kg -> 54kg -> 59kg huhuhu...nampak tk? Sejak bulan puasa until now mmg saya stop exercise & tk control makan...berat saya kembali ke asal dan mula meningkat sedikit demi sedikit.

So bermula dari hari nih saya bagi masa kat diri saya sendiri 2bln jer utk kembali kepada berat asal 54kg dan 1bln berikutnya utk mendapatkn 52kg...berat idaman saya yg tk tercapai capai lagi...kikiki.

Perkara2 yg perlu saya amalkan;
1- Jangan mkn malam
2- Exercise setiap pagi - 100 kalori burn
3- Minum air at least 2L sehari
4- Kurangkan qty pengambilan nasi

Diawal proses diet nih...sbb dah biasa makan malam..so pada minggu yg pertama saya akan makan sedikit nasi pada sebelah lewat petang dan akan dikurangkan pengambilannya sedikit demi sedikit. Pada minggu ke-2 saya akan ambil makanan yg agak ringan sahaja untuk cover pada sebelah malamnya...kalo rasa nk mkn2 pada sebelah mlm mgkin boleh ambil buah-buahan n biskut jer.

Setiap pagi mmg saya akan disiplinkn semula utk exercise at least 100 kalori sehari menggunakan elliptical bike..kalo sempat buat pulak sebelah ptg..tp biasanya mmg tk sempat...huhu. Kalo anda tk ada alat exercise yg boleh tunjukkan bacaan kalori yg dibakar...mgkin boleh refer kat bawah nih;

Aerobik dalam air 
Kalori yg dibakar: 200 kalori/30minit

Harungi jeram
Kalori yg dibakar: 190 kalori/30minit

Berenang di laut/sungai
 
Kalori yg dibakar: 200-300 kalori/30minit

Yoga di tepi pantai 
Kalori yg dibakar: 100-200 kalori/30minit

Pilates di taman 
Kalori yg dibakar: 150 kalori/30minit

Joging 
Kalori yg dibakar: 300 kalori/30minit

Badminton 
Kalori yg dibakar: 275 kalori/30minit

Boling 
Kalori yg dibakar: 150 kalori/30minit

Berbasikal di tempat terbuka 
Kalori yg dibakar: 300 kalori/30minit
Futsal 
Kalori yg dibakar: 220 kalori/30minit

Rock Climbing 
Kalori yg dibakar: 349 kalori/30minit

Bagi memastikan kita minum air 2L sehari...kita mesti sukat air yg diminum..caranya mudah jer..gunakan botol air..macam saya dirumah nih saya gunakan botol air yg 1L punya..so setiap pagi isikan air penuh kedlm botol...dan pastikan saya habiskan air tuh sblm tengahari..kemudian refill semula dan pastikan habis sebelum waktu tidur..kalau dapat habiskan sebelum waktu mlm lagi bagus sbb boleh tambah lagi kuantiti air diminum pada sebelah mlmnya pulak..ada setengah dietitian mengesyorkn minum air sebyk 3L sehari..wowwww!!! 2L pon terseksa nk disiplinkn...huhu.

Untuk pengambilan nasi...mmg kena kurangkan...banyakkn sayuran...kalo boleh sayur masak macam sup so sblm makan nasi..makan dulu sup sayur..jadi perut kita akan lebih cepat kenyang tanpa mengambil qty nasi yg byk...tapi kalo saya dihidangkan dgn nasi arab...mmg saya terus lupa diet2 nih...hahaha so sepanjang berdiet nih mmg saya tk boleh mkn nasi arab...huhu...sebulan sekali boleh la kot...tp hari tuh kena la double exercise!!!

Berjayakah saya? Huhuhu...saya akan update berat saya pada 1/11 nnti..hehe

No comments:

Post a Comment